ZDRAVÁ VÝŽIVA

Domů ____________________________

Bílkoviny
Tuky
Uhlovodany
Vláknina
Vitaminy, minerály
O zelenině
O ovoci
O čaji
O mléku a mléčných výrobcích
O škrobovitých potravinách
O luštěninách
O masu a rybách
O ostatních potravinách
Vegetariánství
Čemu se vyhnout?
Anorexie, bulimie
Potraviny jako lék
Recepty
Odkazy, použitá literatura
____________________________
Autor
Kontakt
Diskuzní fórum

TOPlist

Vláknina

Rozenáváme dva druhy vlákniny - štepitelnou a neštěpitelnou . Štěpitelná je bsažena ve vločkách, luštěninách, ořechách, semenech, ovoci a zelenině, neštěpitelná pak v obilninách a zrnech.

Štěpitelná vláknina

Štěpitelná vláknina zpomaluje trávící systém a přispívá tak k lepšímu využití energie . U pokrmů chudých na štěpitelnou vlákninu hladina cukru rychle stoupá, což je sice dobré jako zásobárna energie, ale i rychle klesá. U uhlovdanů, které jsou bohaté na vlákninu, hladina cukru stoupá velmi pomalu a velmi pomalu také klesá. Štěpitelná vláknina napomáhá též ke snižováni hladiny cholesterolu. Zdrojem jsou zejména sušené meruňky, ovesná kaše a čočka.

Neštěpitelná vláknina

Neštěpitelná vláknina urychluje průchod potravy trávícím traktem, předchází tak zácpě, hemeroidům a dokáže snižovat riziko vzniku střevních chorob. Pomáhá zbavit se škodlivin.

Zdrojem této vlákniny jsou neloupaná zrna, celozrnné potraviny, ovoce a zelenina (a jejich slupky).

Není však dobré jíst příliš mnoho této vlákniny, neboť ztěžuje tělu získávání zinku, železa a vápníku (kvůli kyselině fytové). Lepší je konzumovat neštěpitelnou vlákninu v celozrnné mouce a chlebu, neboť kyselina fytová se pečením snižuje. Naopak bychom neměli jíst více jak lžičku otrub denně, neboť otruby obsahují kyselinu fytovou z velké části.