ZDRAVÁ VÝŽIVA

Domů ____________________________

Bílkoviny
Tuky
Uhlovodany
Vláknina
Vitaminy, minerály
O zelenině
O ovoci
O čaji
O mléku a mléčných výrobcích
O škrobovitých potravinách
O luštěninách
O masu a rybách
O ostatních potravinách
Vegetariánství
Čemu se vyhnout?
Anorexie, bulimie
Potraviny jako lék
Recepty
Odkazy, použitá literatura
____________________________
Autor
Kontakt
Diskuzní fórum

TOPlist

O ostatních potravinách a výživných látkách

Cibuloviny

Cibule a česnek obsahují sirnaté složky. Ty při krájení či žvýkání uvolňují látky, které jsou zdraví prospěšné. Brání srážlivosti krve a nejspíš i zvyšují odolnost proti rakovině. Pažitka a pórek pak obsahují těchto látek éně. Látky však snadno vyprchají, účinky při silném varu mohou zmizet.

Antioxidanty

Tyto látky pomáhají se tělu zbavovat škodlivými jevy kvůli oxidaci. Pokud budeme konzumovat potraviny obsahující antioxidanty, budeme méně náchylní k šedému zákalu, mrtvici, infarktu a některým druhům rakoviny.

Nejdůlěžitějším antioxidantem je vitamin E, C a karoteny (doporučuje se červené a žluté ovoce). Podle vědců nemají doplňky beta-karotenu a vitaminy C ochranné efekty. Pokud konzumujeme hodně železa, může se oxidace zvyšovat. Proto je důležité si udržovat i dostatek zinku, selenu a mědi.

Flavonoidy

Mezi flavonoidy patří flavony, flavoniny, katechiny, taniny, antokyaniny či isoflavony. V ovoci a zelenině vždy najdeme některé z těchto či jiných flavonoidů, najdeme však v téměř každé stravě. Výhodou flavonoidů jsou jejich antioxidační, protizánětlivé, antivirové a antibakteriální účinky.

Tanin najdeme např v čaji, quercetin v cibuli, jablku a červeném víně.
Flavonoidy jsou stále ve výzkumu.

Mikroflóra

Mnoho lidí se nyní setkává s pojmem "probiotika". Jsou to látky, které ochraňuji střevní mikroflóru, naše "přátelské" bakterie, jako jsou např. Lactobacillus acidophilus, Bulgarius nebo Bifidobakteria. Zvýšit příjem probiotik bychom měli při oslabené imunitě, průjmových onemocněních, po otravě jídlem nebo po užívání antibiotik.

Nejvíce proiotik nalezneme v čekance, lněném semínku a artyčokách. Též je vhodný živý jogurt - nesmí být tepelně zpracován a paterizován (např. Activia).

Fytoestrogeny

Fytoestrgeny jsou podobné ženským hormonů estrogenům, ale jsou mnohem slabší. Obsaženy jsou v semenech, zrnec, ovoci, zelenině... Nejvíce jich najdeme ve fenyklu, lněném semínku, luštěninách a celozrnných produktech.

Některé ženy se obávají, že si tím zvýší hladinu estrogenu a budou neplodné či s vyšším rizikem rakoviny prsu. Není to však dokázané a např. v Japonsku tyto potraviny hojně jedí a rakovina prsu je tam mizivá. Fytoestrgeny též pomáhají ženám v menopauze.